2009. április 27., hétfő

Potyáznak a TIRek.


"Potyáznak" a Miskolcra érkező vendégszurkolók
Kedden este 7-től hazai Diósgyőr meccs. Abból a fajtából, amit minden diósgyőri foci fanatikus vár. Nem csoda; jön a Nyíregyháza!

Ennek apropóján arra voltunk kíváncsiak, hogy a vonattal érkező vendégszurkolók „buszoztatásának” milyen hagyományai és mellékzöngéi vannak. Mert vannak.

- Ezeknek a különjáratoknak a rendszerét körülbelül a Diósgyőr '90-es évek eleji NB I-be jutása, és az ultra-jelenség akkori elterjedése kapcsán vezették be – nyilatkozta Fodor Attila, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. forgalombiztonsági csoportvezetője, aki maga is többször fent van a vendég-ultrákat szállító buszokon kocsikísérőként, a Tiszaitól a stadionig, illetve vissza. Több mint egy évtizednyi tapasztalata van a témában:

,,A járatokat mindig a mérkőzést rendező klub rendeli meg az MVK-tól, kifizeti érte azt az összeget, ami körülbelül az akció költségét fedezi; az MVK-nak hasznot ez nem hoz. Az esetleges közvélekedéssel szemben különösebb forintosítható kára sem szokott keletkezni, szó sincs szétvert járművekről, milliós kárról, utóbbi még sosem lépte túl a 100 ezer forintos nagyságrendet. Nem is szükséges, hogy külön erre a célra tartsanak spéci járműveket: azok a buszok mennek ilyenkor a pályaudvarra - általában egy, néha kettő, maximum három -, amelyek éppen nem járnak a forgalomban

Konvojban kísérik

Az MVK munkatársa hozzátette: természetesen nem a legújabb típusokat küldik erre a feladatra, hanem a régebbi Ikarusz 280-asokat.

- A járművezetők kiválasztása körül sincs semmi cécó, ez így egy szimpla forgalmi feladatnak számít. Az ül a buszra, akire éppen a szolgálat esik – folytatta Fodor Attila. - Nincs, aki különösebben kínálkozna, és olyan se volt még, hogy valaki vonakodott volna. Talán azért, mert az MVK-sok az idők során még sosem tapasztaltak a személyükre, biztonságukra vonatkozó veszélyt. Nota bene, ha a vezetőfülkében amúgy DVTK-zászlócska lóg a visszapillantóról, azt erre a napra nyilván leveszi a gazdája... A járműre mindig felszáll a vezetőn kívül még egy kísérő is. Régebben a rendőrök nem szálltak fel, mondván, a zsúfoltságban ha balhé van, úgysem tudnának hatékonyan fellépni. Mostanában, hogy kisebb a tömeg, ők is felszállnak. Egyébként kocsikkal mind rendőrök, mind MVK-sok ilyenkor végig kísérik a buszt, illetve a konvojt. Videóznak is, hogy ha kár keletkezik, esély legyen az elkövető azonosítására, a kártérítés behajtására. Ilyesmire már volt példa, bár a korábbiak értelmében csak néhány tízezer forintokról van szó legfeljebb.

Ablakok, búrák, első ajtó
Egy-két betört ablak, lámpabúrák, ajtó feletti panel megrongálása, oldalkárpit felszakítása - ezzel szemben az üléshuzatok épen szoktak maradni, nyilván mert a drukkereknél nincs (hiszen nem lehet) szúró-vágó eszköz. Ezek a szokványos károk. Az, hogy a különjáratra szükség van-e, illetve hogy hány és milyen méretű buszra, azaz mennyi vasúton érkező vendégszurkolóra lehet számítani, a rendőrség adja meg előzetes becslés alapján;. Egy buszra közel száz utas fér fel; az ultráknak ilyen esetben nem kell jegyet venniük, bérletet felmutatniuk, nincs ellenőr, és nem csak az első ajtón szállhatnak fel...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hétvégén megkezdődik a tavaszi szezon.A szombati meccsig lehet jelentkezni a kaposvári szurkolóbuszra!